klik op de foto voor meer foto's

Woensdag 14 december organiseerde SV Delden een opfrisavond spelregels. KNVB-docent Eric Visser uit Nijmegen was bereid gevonden om de scheidsrechters en andere voetballiefhebbers uit Delden bij te spijkeren over enkele belangrijke spelregelwijzigingen die dit seizoen door de FIFA zijn doorgevoerd. Met een duidelijke, interactieve uitleg en met sprekende actuele beeldfragmenten werd het in het clubhuis op De Mors een leerzame en vermakelijke avond.

Visser, zelf hoofdklasse scheidsrechter op het veld en eredivisiescheidsrechter in de zaal, vertelde dat de tekst in het spelregelboek afgelopen seizoen volledig is herschreven en daarbij behoorlijk is ingekort, hetgeen vooral de leesbaarheid ten goede is gekomen. Voor de FIFA waren hiervoor drie hoofdredenen: ten eerste zijn de nieuwe spelregels eerlijker, ten tweede zijn ze bedoeld om de snelheid in het spel houden en ten derde zijn de spelregels aangevuld voor situaties waarin tot dusver nog niet werd voorzien.

Wat bijvoorbeeld te denken van de overtreding buiten het veld, die tot vorig seizoen volgens de spelregels een scheidsrechtersbal opleverde. De nieuwe regels schrijven nu, logischer en eerlijker, een directe vrije trap voor. Een ander voorbeeld: de scheidsrechtersbal. Tot vorig seizoen kon daaruit nog direct worden gescoord, maar dat is met ingang van dit seizoen niet meer mogelijk. Aan de hand van actuele en soms hilarische beeldfragmenten wist Visser deze en andere spelregelwijzigingen haarfijn uit te leggen. Daarnaast kwamen natuurlijk ook enkele ongewijzigde, maar lastige spelregels aan de orde, zoals de moeilijkheden rondom het beoordelen van een handbal: "opzet of niet?"

Aan het eind van de avond wilde Visser nog even de spelregelkennis testen van alle aanwezigen. De spelregelquiz, met gele en rode kaarten, vormde daarmee een mooie interactieve afsluiting van een leerzame en vermakelijke avond.

Namens SV Delden bood Arjan Laarhuis Eric Visser een gepaste blauw-geel getinte attentie aan en in de direct aansluitende evaluatie was het voor de scheidsrechterscommissie wel duidelijk: het is uitstekend dat de KNVB met haar docenten dit soort avonden verzorgt bij de verenigingen zelf. SV Delden zal hier in de toekomst zeker een passend vervolg aan gaan geven.

Voor meer informatie over de spelregels en de wijzigingen: zie de scheidsrechterspagina (klik hier).