Klik op de foto voor meer foto's

Zoals bekend hadden Gerard Dijk en Jan Holterman al langer geleden besloten te stoppen met hun activiteiten in de scheidsrechters commissie. Aan het eind van afgelopen seizoen gaf ook Freddy van de Kolk helaas te kennen aan nieuwe uitdagingen toe te zijn. Hij heeft inmiddels de fluit aan de spreekwoordelijke wilgen gehangen en helpt ons gelukkig tijdelijk ad interim uit de brand met arbitrale invulling van de wedstrijden dit seizoen. We zijn druk bezig met invulling van de vacature scheids aanstellingen senioren en het lijkt er op dat we iemand gevonden hebben die de uitdaging aan wil gaan…

Door Corona en privé omstandigheden heeft het officiële afscheid van de heren wat langer op zich laten wachten. Wat in het vat zit verzuurt echter niet, dus op een zomeravond in juli en later eind november is dit alsnog op passende wijze gebeurd. In een Esbrook tuin hebben Jan, Freddy, Joost en ondergetekende onder het genot van een drankje en hapje de SVD carrière van twee eerstgenoemde heren volop doorgenomen. Jan behoeft als blauw-geel geboren Holterman geen nadere intro: actief voetballer, jarenlang lid van het hoofdbestuur, lid van clubbladcomm. etc. etc. Hem komt de eer toe de man te zijn die het onderdeel Arbitrage binnen onze club uit de “bijhobby sfeer” heeft getrokken. Hij was de eerste (en enige 😉) scheidsrechter coördinator in het SVD-bestuur; en dat als zelfbenoemde totaal niet-arbiter! Freddy is via het lidmaatschap van zijn zoon de club binnen gerold. Hij werd al snel jeugdleider en heeft later het actief fluiten en de aanstellingen scheidsrechters bij de senioren opgepakt en jaren met plezier gedaan.

Vorige week hebben we bij Gerard thuis het verdiende presentje aan hem kunnen overhandigen vanwege zijn jarenlange inzet als aansteller fluitisten bij jeugdwedstrijden. Veel werk en soms niet altijd eenvoudig bij late afzeggingen. Gerard was niet voor één gat te vangen en kreeg het bijna altijd voor elkaar alles ingevuld te krijgen. Daarnaast floot hij zelf met plezier vele jeugdpotjes. Iemand trouwens die niet alleen qua arbitrage, maar ook als jeugdtrainer en -leider, wedstrijd secretaris, mede-organisator van bingo-avonden etc. veel gedaan heeft voor SV Delden én SVO Twickel!

Jan, Freddy en Gerard, nogmaals enorm bedankt voor jullie jarenlange inzet. We spreken elkaar vast regelmatig weer bij onze SV.

Naast dank voor bewezen diensten in de afgelopen jaren zijn we natuurlijk ook volop met zaken voor de toekomst bezig. En hoe! In de week tussen Kerst en Oud & Nieuw wordt een 1-daagse cursus pupillen scheidsrechter gehouden. Maar liefst 36 (!!!) meisjes en jongens uit de MO15-1, JO13-1, JO14-1 en JO16-1 krijgen van een ervaren docent een basistraining spelregels en praktische begeleiden van pupillenwedstrijden. De cursus heeft een praktische insteek en daarom worden praktijk wedstrijdjes gespeeld door JO9, JO10 en JO11. Jongens en trainers / leiders van deze teams, alvast dank voor jullie medewerking. Het levert ook een voordeeltje op: gediplomeerde scheidsrechters voor de wedstrijden straks.

Tevens zijn we bezig met de organisatie van een basiscursus KNVB verenigingsscheidsrechter. Deze is gericht op het fluiten van wedstrijden bij de oudere jeugdelftallen en de senioren. Deze cursus wordt waarschijnlijk samen met leden van Rood Zwart en wellicht één of twee ander noaber verenigingen gehouden. Insteek is te starten in het komende voorjaar wanneer de competities weer volop lopen.

OPROEP: er is zeker nog plaats voor enkele fluit liefhebbers uit onze club in deze basiscursus. Dus lijkt het je leuk om wat meer van de spelregels te weten of om te ervaren hoe het is een lekkere pot voetbal in goede banen te leiden?! Neem dan gerust contact op met Joost Hendrikse (06-81147581) of Arjan Laarhuis (06-51210778).

SV Delden … bijna 100 jaar jong en springlevend! Daar hoort absoluut een gediplomeerd, energiek en (ver)jong(d) scheidsrechtersteam bij! De start is er … 😊