SV Delden en Rood Zwart zijn van plan om vanaf volgend seizoen op het gebied van vrouwenvoetbal en meisjesvoetbal de krachten te gaan bundelen. De afgelopen maanden heeft een speciale werkgroep, bestaande uit enkele betrokken leden en enkele voetbalsters van beide verenigingen, een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden om de Deldense meisjes en vrouwen samen te laten voetballen. Aanleiding voor deze verkenning is de verwachting dat het voor beide afzonderlijke verenigingen moeilijk zal worden om in de toekomst in alle leeftijdscategorieën volwaardige teams op de been te kunnen brengen. Het doel van de beoogde samenwerking is dan ook ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk meisjes en vrouwen in Delden kunnen blijven voetballen, zoveel mogelijk met hun eigen leeftijdsgenoten.

In maart en april heeft de werkgroep het resultaat van de verkenning gepresenteerd aan de bestuursleden en aan de betrokken speelsters, ouders, trainers en elftalleiders van zowel SV Delden als Rood Zwart. De conclusie bij beide verenigingen was dezelfde: alleen door de krachten te bundelen kan de continuïteit en de kwaliteit van het vrouwenvoetbal in Delden in de toekomst optimaal gewaarborgd worden.

Het uitgangspunt van de samenwerking is dat de speelsters lid blijven van de eigen vereniging, maar dat ze samen zullen gaan voetballen onder een nieuwe naam, in een zogenaamde SVO (Samenwerking Vrouwen Opleiding). Om de uitstraling en de herkenbaarheid te bevorderen zal de SVO de wedstrijden in een eigen tenue spelen, anders dan Rood Zwart en anders dan het blauw-geel van SV Delden. De SVO zal gebruik gaan maken van de faciliteiten van zowel Rood Zwart als SV Delden. Daarbij is het de bedoeling dat een elftal dat de wedstrijden voor de winterstop op De Scheetheuvel speelt, de wedstrijden na de winterstop op De Mors speelt, en andersom. Ook de trainingen zullen voor de helft bij SV Delden en voor de helft bij Rood Zwart plaatsvinden.

De samenwerking geldt voor alle vrouwen van beide verenigingen en voor alle meisjes vanaf MO13, oftewel alle speelsters van twaalf jaar en ouder. Jongere meisjes zullen, net als nu, bij de eigen vereniging samen blijven spelen met de jongens, van de welpen tot en met de JO11-teams.

De afgelopen weken heeft de werkgroep de plannen verder uitgewerkt met als doel deze eind mei definitief ter goedkeuring voor te leggen aan de beide besturen. Vervolgens is het streven om voor 1 juni de SVO en de teams in de verschillende categorieën bij de KNVB in te schrijven zodat de meisjes en vrouwen uit Delden en omgeving met ingang van volgend seizoen samen aan de competitie kunnen deelnemen.

Meer informatie bij de werkgroep 'samenwerking vrouwenvoetbal Delden':