Op donderdag 11 februari 2021 bereikte ons het verdrietige nieuws van het overlijden van Gerrit Holterman.

Gerrit werd al op jonge leeftijd lid van SV Delden en is dat altijd gebleven. Ruim 61 jaar geleden toog Gerrit voor het eerst op het fietsje richting het Sportpark de Mors, toen nog gelegen aan het kanaal. Kleedkamers waren en nog niet en een drankje was niet te krijgen, want er was ook nog geen kantine. Dat mocht echter de pret niet drukken en Gerrit was al snel een vaste waarde op de velden. Eerst in de jeugd, later stond hij zijn mannetje in het eerste elftal en andere seniorenteams, samen met zijn broers Henk, Jan en Wim.

Toen hij de kicksen zelf aan de wilgen hing, net voor zijn 50e verjaardag, bleef hij echter sterk betrokken bij zijn cluppie. Op de zondag kwam Gerrit vaak en graag kijken naar het 1e elftal, waar zoon Johan in de verdediging stond. Luid pratend werd menig wedstrijd van commentaar voorzien. Daarna ging in de kantine de discussie vaak nog even door onder het genot van een biertje. De gezelligheid stond altijd hoog in het vaandel. De laatste jaren bezocht hij ook op de zaterdagochtend de club, als kleinzoons Ruben en Teun in de jongste jeugd hun wedstrijdjes speelden.

Dat gezelligheid hoog in het vaandel stond bleek ook wel tijdens alle kaartavonden die Gerrit trouw bezocht. Kruisjassen en hartenjagen kenden voor hem geen geheimen. Ook Jenny, zijn vrouw, en zoons Jan, Johan en Wim kaartten regelmatig een avondje mee in de SV Delden kantine. Gezelligheid en fanatisme gingen ook hier hand in hand en regelmatig prijkte zijn naam aan het eind van de avond bovenaan de ranglijst van een van deze kaartspellen.

Echter, niet alleen de gezelligheid trok Gerrit naar de blauwgelen, ook als vrijwilliger was hij vele jaren van grote waarde. Toen hij zelf nog voetbalde zat hij in het SV Deldenbestuur als bestuurslid accommodatie en velden. Deze lagen er toentertijd al strak bij. Als vrijwilliger van de befaamde maandagochtendploeg, deed Gerrit samen met andere heren van zekere leeftijd allerlei klussen en klusjes. Of het nou ging om reclameborden verhangen en schoonmaken of de kantine dweilen, altijd kon op Gerrit een beroep worden gedaan. Het mooist vond hij het kalken van de lijnen, alleen de penaltystip “vergat” hij nog wel eens, want zo zei hij: ‘De scheids bepaalt toch de exacte plek.”

Helaas ging Gerrits gezondheid de laatste jaren langzaamaan achteruit. Vorig jaar is hij verhuisd naar het Dijkhuis in Borne. Daar had hij moeite mee, na alle jaren op de boerderij aan de Noordmolen. De laatste weken werd zijn gezondheid snel slechter, waarna hij donderdag is overleden.

Wij wensen Jenny, Jan, Johan en Ilse, Eline en Ruben en Wim, Lynn en Teun heel veel sterkte toe de komende tijd.

Bestuur en leden SV Delden